Gedroogd fruit is snoepen met een goed gevoel
 09/24/2018 15:58:11     Achtergrondinformatie , Lifestyle    0 Comments
Gedroogd fruit is snoepen met een goed gevoel

Na een dag werken kun je soms best wel eens zin hebben om lekker op de bank te ploffen en te gaan snacken. Je weet dat het niet heel gezond is, maar soms heb je daar gewoon even zin in! Lekker op de bank in de ene hand een drankje en in de andere hand een zak chips en naar je favoriete serie kijken. Laat ik daar nu een oplossing voor hebben, want het kan ook gewoon gezond! Kies eens voor gedroogd fruit. Vervang jouw ongezonde snack voor gedroogd fruit en je kunt luieren, snacken en tegelijkertijd gezond bezig zijn! Ik ga jou vertellen waarom dit echt de moeite waard is!

Gedroogd fruit en hun gezonde voedingsstoffen

Gedroogd fruit zegt het eigenlijk al. Het vocht is uit het fruit onttrokken, waardoor je het gedroogde fruit over houd. Net als ‘’gewoon’’ fruit zit gedroogd fruit boordevol vitaminen, mineralen en vezels. Gezond snoepen en gedroogd fruit kun je dus gerust in één zin noemen, want zoals we allemaal weten, kan ons lichaam niet zonder vitaminen en mineralen. Je lichaam maakt deze stoffen zelf niet tot nauwelijks aan en daarom moeten ze aangevuld worden door voeding. Dit is niet de enige reden waarom gedroogd fruit gezond is.

Naast vitaminen en mineralen zitten in fruit voedingsvezels. Deze zorgen voor je spijsvertering. Je darmen worden aan het werk gezet om de vezels te verteren en je krijgt er een voldaan gevoel van. Na een handje gedroogd fruit kun je dus echt een vol gevoel hebben. Erg handig, want daardoor ga je minder snel ongezonde dingen snaaien.

Let wel op: Gedroogd fruit is gezonder snoepen dan chips, maar het betekent niet dat je meteen een hele zak gedroogd fruit leeg kunt eten. In fruit zitten namelijk ook suikers. Dit zijn wel natuurlijke suikers en daardoor goed afbreekbaar, maar het blijven suikers. Je moet dus even goed opletten dat je niet te veel neemt. Houd het bij één hand gedroogd fruit per dag en doe het desnoods in een bakje, zodat je het zakje op kunt bergen. Dat ziet er gelijk ook leuker uit dan zo’n zak op schoot.

Leuk natuurlijk gedroogd fruit, maar welke moet ik dan nemen, want er zijn toch heel veel soorten? Ja, dat klopt en daarom licht ik een paar soorten voor je uit.  

Ieder zijn eigen voordeel

Wat ik zelf erg leuk vind, is om een mooi bakje je gebruiken en verschillende soorten gedroogd fruit te mixen. Dat ziet er gezelliger uit en zo kun je ook van de verschillende voedingsstoffen profiteren. Alle fruitsoorten bevatten vitaminen, mineralen, voedingsvezels en suikers, maar elk soort blijft natuurlijk uniek. Dit zijn mijn favorieten.

Abrikozen, zoet en caloriearm

Je kent ze vast wel, die sappige en zoetige abrikozen. Dat fruit waarbij je een hap neemt en het sap langs je handen sijpelt als hij goed rijp is. Dit heerlijke fruit is ook te krijgen in de gedroogde variant. Net zo lekker en een stuk gemakkelijker om te eten of mee te nemen. Abrikozen zijn heerlijk zoet, rijk aan vitaminen en mineralen en bevatten nauwelijks calorieën. Ze zijn ook wat groter dan bijvoorbeeld rozijnen, waardoor je met een handje niet snel te veel suikers binnenkrijgt. Een goede snack voor als je tijdens een dieet soms toch een beetje wilt snoepen. Wil je abrikozen liever combineren, kun je ze prima door je kwark heen mengen met een beetje havermout is dat erg lekker.  

Waarschuwing: Misschien heb je er al over gelezen, maar de pit van abrikozen is helaas niet goed voor de gezondheid. Het lichaam zet de stof cyanogene glycosiden in je darmen om in cyanide (blauwzuur). Dit kan giftig zijn en zeker voor kinderen.

Rozijnen en krenten zijn oud maar goud

Rozijnen en krenten zijn één van de bekendste soorten gedroogd fruit. Kreeg jij vroeger ook al zo’n klein doosje met gedroogde rozijntjes wanneer je uit school kwam? Een zoet en zacht tussendoortje die niet alleen lekker is uit het handje. Rozijnen en krenten worden ook veel gebruikt door rijstgerechten, salades of baksels als pannenkoeken en appeltaart. Doordat ze zo zoet zijn, zou je het misschien niet zeggen, maar toch zijn ze goed voor je tanden. Voor je tanden!? Ja dat lees je goed. In rozijnen en krenten zitten vijf bacteriedodende stoffen die de groei van de mondbacteriën tegen kunnen gaan. Wel zijn krenten en rozijnen een beetje plakkerig. Maak daarom je tanden na het eten even schoon met bijvoorbeeld een tandenstoker. Dit zodat suikers dan geen kans kunnen krijgen om gaatjes te veroorzaken. Hetzelfde geldt overigens voor alle soorten gedroogd fruit.

Cranberries voor de blaas

Cranberries, die kleine, bordeauxrode en rozijnvormige stukjes fruit. Je kent ze vast al. Ze zijn zoet/zuur van smaak en steeds bekender geworden. Zelf heb ik ze voor het eerst door mijn kwark en muesli gegeten, een echte aanrader. Ook uit de hand, als sap en door baksels als kwarkbollen zijn ze erg lekker. Cranberries zijn vooral bekend door hun gave om blaasontstekingen te helpen voorkomen. Naast de vitaminen en mineralen bevatten cranberries namelijk de stof proanthocyanidinen. Deze stof zorgt er voor dat de bacterie die verantwoordelijk is voor blaasontstekingen niet aan de blaaswand kan hechten. Toch best handig en dus ook nog erg lekker!

Dadels en de bloedbanen

Eet jij wel eens dadels? Dan zul je vast beamen dat ze een specifieke smaak en structuur hebben. Dit maakt ze overigens niet minder lekker. Ze zijn van buiten een heel klein beetje plakkering en lijken een soort hulsje te hebben. Wanneer je ze door bijt, kom je uit op een zacht en licht korrelig vruchtvlees. Het vruchtvlees is een beetje te vergelijken met het vruchtvlees van een peer alleen minder waterig. Dat de structuur iets anders is dan het reguliere fruit wil niet zeggen dat ze minder gezond zijn. In tegendeel, dadels hebben de gave triglyceriden af te voeren. Triglyceriden zijn een soort vetten in de bloedbanen die kunnen zorgen voor het dichtslibben van je bloedbanen en dat wilt natuurlijk niemand. Vaak worden dadels puur gegeten, maar door een ovenschotel met rijst en rozijnen zijn ze ook erg lekker.

De bovenstaande gedroogde fruitsoorten zijn nog maar een kleine greep uit de vele soorten. Denk bijvoorbeeld aan gedroogde banaan, ananas, pruimen of vijgen en nog veel meer. Stuk voor stuk boordevol vitaminen en mineralen en erg lekker. Keuze genoeg lijkt me!

Wat te doen als ik gedroogd fruit wil kopen?

Gedroogd fruit, welke moet je kopen en waarvoor kan ik ze gebruiken? Allereerst, kies het liefst voor de biologische variant. Het zou toch zonde zijn als je denkt gezond te snoepen, terwijl je ondertussen chemische bestrijdingsmiddelen zit te eten. Zelf vind ik Horizon een goed en betrouwbaar merk. Zij hebben een groot assortiment waar vast genoeg soorten gedroogd fruit tussen zitten die jij lekker vindt.

Je kent misschien al een hoop lekkere gerechten met gedroogd fruit, maar ben je even inspiratieloos of wil je gewoon eens iets anders proberen? Laat je dan inspireren door recepten te zoeken. Zo maak je weer eens wat anders en je kunt er natuurlijk altijd je eigen draai aan geven. Ik eet gedroogd fruit ook regelmatig als ik van me werk af kom en de behoefte krijg om te snacken.

Ben je niet zo van zoet? Dan kun je natuurlijk ook kiezen voor noten, zaden of pitten. Net als gedroogd fruit zitten er onwijs veel voedingsstoffen in. Om het af te maken, kun je natuurlijk ook een combinatie van gedroogd fruit en noten, zaden en/of pitten maken. Gezond snoepen dus!

Share This Post :